Wednesday, 13 May 2015



بسم الله الرمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Pada Suatu hari Nabi Muhammad SAW lalu di hadapan seorang lelaki dan Para sahabat melihat lelaki itu bekerja dengan keadaan gagah dan cergasnya.
Lalu Para Sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, adakah lelaki itu dinilai sebagai jihad di jalan Allah?” Sabda Rasulullah SAW: “Jika dia keluar mencari rezeki untuk anak yang kecil, maka dia berada di jalan Allah. Jika dia keluar mencari rezeki untuk kedua ibu bapanya yang tua, maka dia berada di jalan Allah. Jika dia keluar mencari rezeki untuk dirinya sendiri, maka dia berada di jalan Allah, dan jika dia keluar mencari rezeki dengan perasaan riak dan membangga diri, sesungguhnya dia berada di jalan syaitan”
Sewaktu Habib Ali Al Hamid terangkan Hadith ini, Habib Ali kata :
Tak Salah mencari harta dunia, dua orang pergi ke kerja, satu cari harta untuk bersuka suka, satu cari harta untuk menegakkan Kalimah Allah. yang bersuka suka hanya dapat penat, tapi yang berniat untuk menegakkan Kalimah Allah dicatit sebagai Fisabilillah.

Dua dua pergi kerja, Yang Membezakan Adalah Niat, "Nawaitu..
"
Apa Salahnya kita tanamkan niat yang baik sebelum pergi ke kerja.
Tidak belajar membuatkan Ramai orang terlepas untuk membuat kebaikan hanya dengan niat.

Infaq, sedekah akan Melatih diri dari sifat kedekut, orang yg sedekah dijalan Allah, orang itu akan terselamat dari sifat kedekut.
Seseorang itu kalau dia rasa susah hati untuk infaqkan harta untuk jalan akhirat,dan Tidak pula susah hati untuk infaqkan hartanya kepada jalan keduniaan maka dirinya problem .
 -Al Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al Hamid-

#Alhamdulillah #KalamMahabbah @kertasdevo_

No comments:

Post a Comment

Alhamdulillah. the all ni'mah from Allah swt